De drie sportmomenten 2025 van Elvis Hedzic (ZEC) en Tjipco Werkman( FC LEO)

Geschreven door Johan Staal op . Geplaatst in Even na praten

In de rubriek ‘De drie sportmomenten van 2025’ waren sommige antwoorden kort, maar soms ook verrassend lang. Verrassend lang van iemand als Elvis Hedzic, voetballer van ZEC. Elvis kwam met drie sportmomenten die ik volledig plaats, met als toevoeging zijn reactie op het artikel ‘Elvis Hedzic: Van klootviool tot dirigent bij ZEC’, dat ik enkele weken geleden over hem schreef.

Ook teammanager Tjipco Werkman (FC LEO) gaf uitgebreide antwoorden. Niet onlogisch voor een verslaggever van de Ommelander Courant.

logo

De drie van Elvis Hedzic

„Als fanatiek PSV-supporter ga ik voor mijn eerste moment toch voor het kampioenschap van PSV. Het was bizar hoe dat tot stand kwam, maar juist daarom des te mooier.

Het tweede moment is misschien wel de tweede plaats die we nu met ZEC innemen. Na een slecht seizoen waarin we degradeerden, dit seizoen zo sterk beginnen én ook eindigen, zegt wel wat. De jongens trainen heel hard en goed, maar dat was vorig seizoen niet anders, dus daar lag het niet aan. Ze hebben het dit seizoen gewoon goed opgepakt en dat heeft voor een groot deel ook te maken met de trainer. Zijn trainingen zijn echt top. Zijn spelopvatting is duidelijk: kijken naar de mogelijkheden. Daarnaast is hij ook gewoon een goed mens. Ik denk dat dat laatste het zwaarst weegt binnen ons team.

Persoonlijk speel ik graag voor een kampioenschap of een periode, maar het is niet reëel voor een club als ZEC om naar de vierde klasse te promoveren. Als club zitten we hier prima, maar voor een toetje – de nacompetitie aan het einde van het seizoen – mag je geen nee zeggen.

Voor mijn derde moment keer ik terug bij PSV. Het zijn fantastische jaren in Eindhoven. Elk jaar vertrekken betere spelers, maar het aankoopbeleid is zo goed dat niemand het nog over die vertrekkende spelers heeft. Niemand mist een Gakpo, Xavi Simons of Boscagli. Elk jaar worden er nieuwe sterren gecreëerd, zoals dit seizoen Saibari. Paul Wanner is gekocht van Bayern, die kan dit jaar rustig wennen en zich in de luwte in het elftal werken. Dan kun je volgend jaar weer verder bouwen.

De club staat als een huis, op het veld en daarbuiten. Komende maand nog twee Champions League-wedstrijden. Het zou knap zijn als ze nog drie punten pakken, maar ik denk dat iedereen wel gelooft dat het haalbaar is.

Bedankt trouwens nog voor je mooie stuk over mij op je website. Ik had geen Facebook meer, dus kon je niet berichten. Dacht: ik kom je wel tegen. Maar dat gebeurde niet. Ik heb er heel veel reacties op gekregen. Sinds dat stuk online staat, heb ik elke wedstrijd negentig minuten persoonlijke mandekking. Ik kan daar wel van genieten!”


Tjipco Werkman: Hoogtepunten 2025

Ook de teammanager van FC LEO, Tjipco Werkman, kwam met uitgebreide antwoorden. Mooie antwoorden die laten zien dat Tjipco oog heeft voor het grote geheel, maar ook het kleine weet te waarderen.

„Als mij gevraagd wordt naar de hoogtepunten op sportgebied moet ik goed nadenken. Niet dat er geen hoogtepunten waren, maar er sprong voor mij niet echt iets bovenuit. Wel vond ik dat hoogte- en dieptepunten in 2025 erg dicht bij elkaar lagen. In dat geval zijn er twee zaken die mij te binnen schieten.

Zo konden we met FC LEO begin 2025 periodekampioen worden. Voor een clubje met nog maar twee seniorenteams en een kleine selectie toch een soort hoogtepunt, ook al is het vijfde klasse-niveau. We hadden zeven wedstrijden op rij gewonnen en zaten in een uitstekende flow. Op de avond dat we bijna de laatste stap konden zetten, raakte Frank Veenwijk zwaar geblesseerd, werd de wedstrijd gestaakt en verloren we later het inhaalduel. Op één punt na geen periode. Wel een schitterende reeks en voor de groep een prachtige, zij het korte, periode.

Op internationaal niveau vond ik het kampioenschap van Liverpool een prachtig moment. Niet omdat ik een fervent fan ben van die club, maar de prestatie van trainer Arne Slot en de weg daar naartoe was geweldig. Een trainer opvolgen die een legende is en je dan zo presenteren op het hoogste niveau en zo presteren met een club, dat is geweldig om te zien. Hoe triest is het dan dat enkele maanden later de club, spelers en trainers moeten omgaan met het verlies van een teamgenoot. Een groter contrast is er bijna niet.

Natuurlijk zijn er nog veel meer hoogtepunten te noemen, maar het sportaanbod is tegenwoordig zo groot dat het bijna niet meer te volgen is. Ik kijk dan ook zeer selectief. Wel volg ik graag de prestaties van Verstappen, Van der Poel en Lavreysen: sporters die niet alleen ontzettend veel talent hebben, maar er ook alles voor doen om dat om te zetten in prestaties.

Daarnaast blijft de amateursport mijn favoriet. Sporten omdat je het leuk vindt en niet omdat je moet of er geld mee verdient. Niet per se om te winnen of kampioen te worden, maar om plezier, vriendschappen en herinneringen te maken. En dat heb ik gelukkig meerdere keren gezien het afgelopen jaar. Dat dit in 2026 maar niet veel anders zal zijn.”